O nas – pomysły na imponującą podstronę o firmie
Głównym celem podstrony „O nas” jest wzbudzenie poczucia zaufania do marki wśród naszych klientów. Poniżej przedstawiamy nasze pomysły na atrakcyjną, a...
Data publikacji: 13.04.2023
Wprowadzając nową markę na rynek lub chcąc poprawić tą obecnie funkcjonującą, zawsze musisz zadać sobie pytanie – kto jest jej odbiorcą? Sklasyfikowanie grupy docelowej jest o tyle istotne, że bez określenia potencjalnych klientów dalsze działania marketingowe są praktycznie spisane na straty. Ucieleśniając przeprowadzone wcześniej badania rynkowe oraz dane demograficzne można zwizualizować je w postaci danej persony (nazywanej też buyer personą). Pozwala ona łatwiej poznać swojego odbiorcę i skuteczniej prowadzić komunikację marketingową. W dzisiejszym przeglądzie odpowiemy na pytania, które pomogą Ci zrozumieć oraz przeprowadzić proces tworzenia persony:
Persona to szczegółowa charakterystyka jednej (a częściej kliku) reprezentatywnych osób z grupy docelowej marki, do których chce się dotrzeć ze swoimi produktami bądź usługami. Tworzenie persony – idealnego klienta – to inaczej ucieleśnienie tego, co powinno zostać opracowane w etapie wykreowanie reprezentanta segmentu rynku. Dzięki temu działaniu odbiorca marki stanie się bardziej realny i konkretny. Persona powinna mieć określone dane takie jak:
Opis persony ma być wystarczająco precyzyjny, oparty na podstawie wcześniejszych badań, lecz nie powinien być uśrednieniem charakteryzowanych osobowości. Budując personę powinieneś ją także zwizualizować, aby wydawała się bardziej rzeczywista. Proto-persona to uproszczony model persony, dzięki któremu w pierwszym etapie zespół może spojrzeć na klienta w podobny sposób. Odbiorcy produktu są charakteryzowani na podstawie swoich zachowań, potrzeb, poglądów i zwyczajów. Z tej grupy wybiera się paru reprezentantów (proto-persony) odmiennych segmentów klientów.
Po określeniu grupy docelowej persony można odpowiednio sklasyfikować – wyróżnia się personę marketingową oraz design personę. Pierwsza z nich zawiera podstawowe dane (wiek, płeć, zawód) i skupia się na informacjach demograficznych, preferencjach oraz motywacjach zakupowych. Z kolei design persona opisuje dlaczego ktoś podejmuje określone decyzje – skupia się na newralgicznych punktach zachowań. Najczęściej powstaje na podstawie rozmów z klientami. Stworzona persona z pewnością pomoże stworzyć ścieżkę jaką pokonuje klient od poznania produktu do samego zakupu – lejek sprzedażowy wykorzystywany przy kampaniach marketingowych. Obecnie proces ten jest dużo łatwiejszy do zbadania dzięki wielu aplikacjom oraz programom analitycznym (chociażby Google Analytics).
Opracowanie persony marketingowej pozwala wyjść naprzeciw realnym klientom. Wybierając ze swojej grupy docelowej odpowiednie atrybuty, można odpowiednio kształtować komunikację, tone of voice i dobierać narzędzia marketingowe w taki sposób, żeby jak najlepiej trafiły do klienta oraz wyrabiały u niego odpowiednie zachowania zakupowe. Zbadanie tego jak klienci wchodzą w interakcje z Twoimi produktami, pozwoli Ci lepiej sprzedać produkt bądź usługę. Obraz persony, która częściej szuka informacji o marce na stronie internetowej, będzie zdecydowanie różnił się od tej wybierającej zakupy stacjonarne. Warto także zbadać kwestię urządzeń, z których korzystają Twoi klienci, tego jak często kupują konkretne produkty i jaką kwotę są w stanie na nie przeznaczyć. Wszystkie te zagadnienia przekładają się później na content marketing, działania reklamowe i całą strategię.
Opłacalne i skuteczne kampanie marketingowe to tylko część korzyści płynących z określenia persony. Poznanie i zrozumienie swoich grup odbiorców pomaga lepiej zaangażować się w relacje z klientami, a przede wszystkim je zindywidualizować. Wiedza na temat persony pomaga odpowiednio dopasować treści marketingowe pod konkretnych odbiorców. Możesz dopasować profil persony do najlepiej dobranych do niej kanałów digitalowych i opracować ścieżki dla każdej z nich (costumer journey maps). Określając taktyki komunikacyjne dla swojej persony, jesteś w stanie przyporządkować je do poszczególnych etapów „podróży” klienta – od podjęcia przez niego decyzji do momentu zakupu produktu.
Szablon persony marketingowej może pomóc Ci także z dostosowaniem swojego sklepu lub strony internetowej do potrzeb potencjalnych klientów, zarówno pod względem funkcjonalności, jak i estetyki, której oczekują. Określenie grupy docelowej i stworzenie profilu persony marketingowej pozwala zadbać o to, by całe doświadczenie zakupowe było zgodne z oczekiwaniami i wartościami klientów. Podobnie dzieje się w przypadku mediów społecznościowych, gdzie możesz budować bliższe relacje z potencjalnymi klientami i budować lojalność wobec marki. Poza opublikowaniem artykułów, które rezonują z poszczególnymi personami, nawet jeśli nie są bezpośrednio związane z Twoimi produktami, może być potężne narzędzie marketingowe.
O nas – pomysły na imponującą podstronę o firmie
Głównym celem podstrony „O nas” jest wzbudzenie poczucia zaufania do marki wśród naszych klientów. Poniżej przedstawiamy nasze pomysły na atrakcyjną, a...
Wystartuj z Firmą #1 – Asia i jej strategia marketingowa na 12 miesięcy
Zaczynamy serię, w której dowiesz jak krok po kroku wypromować własną firmę w Internecie. Sprawdź jak etap koncepcyjny zmienia się w...
5 sprawdzonych sposobów na reklamowanie firmy w sieci
Efektywna reklama firmy opiera się na paru podstawowych działaniach, których nie powinno się pomijać, chcąc zdobywać potencjalnych klientów i zwiększać rozpoznawalność...
Jak uzyskać wysoki wynik w Google PageSpeed Insights?
Dlaczego warto zadbać o wysoki wynik w Google PageSpeed Insights? Wynik strony internetowej w Page Speed Test od Google jest jednym...
Persona – kim jest i jakie ma znaczenie w marketingu?
Wprowadzając nową markę na rynek lub chcąc poprawić tą obecnie funkcjonującą, zawsze musisz zadać sobie pytanie – kto jest jej odbiorcą?...
Jak pisać teksty pod SEO? Checklista od The Lion
SEO to skrót od Search Engine Optimization. Oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Celem analizy słów...
Jak nie stracić wypracowanej pozycji w Google podczas aktualizacji strony internetowej?
Jeśli posiadasz już stronę internetową, która funkcjonuje od kilku lat w internecie i postanowiłeś ją przebudować, tak by odpowiadała najnowszym standardom,...
5 cech skutecznego sklepu internetowego
Poznaj nasze sprawdzone sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Indywidualny projekt graficzny sklepu internetowego Wyróżnij się, albo zgiń! W dobie...
Jak tworzymy strony internetowe, których wydajność sprzyja sprzedaży
Jak skrócić czas ładowania strony internetowej? Obecnie większość użytkowników internetu korzysta ze stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych, telefonów i tabletów....
Posiadamy rozbudowane portfolio, które jest gwarancją wieloletniego doświadczenia
Strona internetowa
Strona internetowa
Strona internetowa