Fraud Blocker

Wystartuj z Firmą #1 – Asia i jej strategia marketingowa na 12 miesięcy

Wystartuj z Firmą #1 – Asia i jej strategia marketingowa na 12 miesięcy

Data publikacji:

Zaczynamy serię, w której dowiesz jak krok po kroku wypromować własną firmę w Internecie. Sprawdź jak etap koncepcyjny zmienia się w realne promowanie swojego biznesu, dbając o każdy szczegół w świecie marketingu internetowego. Zacznij od poniższej części Wystartuj z Firmą #1 i zobacz, że nie jest to takie trudne:

  1. Poznaj Asię
  2. Przygotowanie strategii marketingowej firmy – dlaczego warto to zrobić?
  3. Co powinno znaleźć się w strategii marketingowej firmy na dobry start? Poznaj plan działania Asi na najbliższy rok
  4. Rozpoczęcie działań promocyjnych marketingu internetowego

Poznaj Asię

Asia jest personą marki The Lion, czyli osobą reprezentującą profil klienta naszej agencji. Wykorzystując postać Asi i jej firmę, przygotowaliśmy cykl artykułów “Wystartuj z Firmą”, które w sposób przystępny wprowadzą Cię w tajniki marketingu internetowego.

Asia jest architektką i prowadzi własne studio projektowania wnętrz. Do tej pory Asia pracowała głównie jako podwykonawca dla większych firm oraz pozyskiwała nowych klientów poprzez kontakty z polecenia. Postanowiła jednak, że chce rozwinąć swój biznes, zbudować rozpoznawalną markę i aktywnie pozyskiwać potencjalnych klientów przez internet.

Asia poza swoją pasją do architektury wnętrz interesuje się również przedsiębiorczością i marketingiem internetowym. Ukończyła studia podyplomowe z marketingu internetowego oraz uczestniczyła w kilku szkoleniach dotyczących budowania własnej marki i sprzedaży. Ze względu na swój ograniczony budżet, Asia będzie starała się część pracy związanej z elementami strategii marketingowej zrealizować samodzielnie, a tylko część z nich – tych najbardziej wymagających – zleci profesjonalistom.

Zainspiruj się działaniami Asi i rozkręć własną firmę!

Przygotowanie strategii marketingowej firmy – dlaczego warto to zrobić?

Asia rozpocznie od stworzenia strategii marketingowej swojej firmy architektonicznej. Jest to zestaw narzędzi, informacji i dokumentów, które mają na celu utrzymanie długoterminowej wizji i misji przedsiębiorstwa. Określają one kierunek działań marki i jej wizerunku oraz zapewniają, że wszystkie podejmowane działania są zgodne z kilkoma kluczowymi celami marki. Strategia marketingowa stanowi integralną część kompleksowej strategii rozwoju firmy. Jest wdrażana w każdej jednostce organizacyjnej w celu osiągnięcia jasno określonych celów i budowania świadomości u odbiorców.

Jej głównym celem jest ustalenie konkretnych celów i wskaźników, które pozwolą ocenić skuteczność działań marketingowych w osiągnięciu określonego kierunku. Poprzez analizę grupy docelowej oraz jej zachowań strategia marketingowa umożliwia trafne dotarcie z przekazem do odpowiedniej grupy odbiorców. Dodatkowo służy do analizy spójności działań marketingowych, szczególnie w przypadku komunikacji w wielu kanałach, a także do ich ujednolicenia. Dzięki strategii można także świadomie zarządzać budżetem i efektywnie go optymalizować. Asia decyduje się przygotować strategię na cały najbliższy rok, aby działać długofalowo.

Wystartuj z Firmą#1

Co powinno znaleźć się w strategii marketingowej firmy na dobry start? Poznaj plan działania Asi na najbliższy rok

Stworzenie identyfikacji wizualnej marki

Asia, która nie posiadała wcześniej swojej własnej identyfikacji wizualnej, będzie mogła spróbować opracować ją sama za pomocą prostych programów graficznych lub zlecić to zadanie profesjonalnemu grafikowi. Przy samodzielnym opracowaniu logo będzie musiała zadbać o spójność i konsekwencję w obrębie całej identyfikacji, a przed wprowadzeniem nowych rozwiązań przetestować je na grupie docelowej. Dzięki temu będzie mogła poznać opinie potencjalnych klientów i wprowadzić ewentualne poprawki. Po przetestowaniu nowych rozwiązań, zostanie jej tylko wdrożenie nowej identyfikacji wizualnej i wprowadzenie jej w życie jako elementu komunikacji marki.

Przygotowanie nowej strony internetowej firmy

Chcąc stworzyć własną markę, Asia będzie musiała użyć konkretnych kanałów komunikacji, żeby odpowiednio się wypromować. Docelowo chce stworzyć stronę internetową, na której dostarczy nowym klientom informacji o swoim zakresie działań, cenniku projektów architektonicznych i wszystkich innych niezbędnych informacjach. Programowanie wykracza poza jej zdolności, dlatego ten punkt na pewno zleci wykonawcy zewnętrznemu. Jednak przed jego wyborem powinna dokładnie przemyśleć jakie będą potrzeby użytkowników na jej stronie, co chce na niej zamieścić i jakie funkcjonalności zastosować. Istotne jest też to, czy Asia będzie miała pomysł na szatę graficzną; jeśli nie, zawsze może zostawić aspekt wizualny osobie projektującej witrynę.Jeżeli spisze już wszystkich istotne dla niej punkty odnośnie strony, będzie mogła usiąść do researchu w sprawie jej zlecenia. Posiadając ograniczony budżet marketingowy, Asia będzie musiała znaleźć złoty środek między optymalizacją kosztów a jak najlepszą jakością wykonywanych usług. Do tego zadania może wybrać: agencje marketingowe 360°, agencje interaktywne oraz freelancerów. Każda opcja posiada swoje plusy i minusy:

  • Agencje marketingowe 360° – skupiają się na kompleksowym kreowaniu marki za pomocą różnych kanałów komunikacji. W ich zakres wchodzi m.in. projektowanie logotypów, materiałów reklamowych czy pisanie tekstów. Tworzenie stron internetowych to jedna z ich wielu usług. Często posługują się podwykonawcami, przez co cena strony zwiększa się dwukrotnie ze względu na koszt wykonania samego projektu oraz dodatkową marżę dla agencji.
  • Wyspecjalizowane agencje interaktywne – zakres ich działania skupia się głównie na projektowaniu oraz wdrażaniu stron internetowych, sklepów czy aplikacji. Pracowników agencji interaktywnych cechują bardzo wysokie kompetencje techniczne, za czym idzie wysoka jakość wykonywanych zleceń.
  • Freelancerzy – początkujący twórcy stron internetowych z małym doświadczeniem nastawieni głównie na poszerzanie swojego portfolio, często studenci realizujący pracę “po godzinach”. Niektórzy freelancerzy są w stanie wykonać stronę dobrą jakościowo niewielkim kosztem, ale istnieje też duże ryzyko, że trafi się na amatora.

Jeśli chcesz otrzymać więcej informacji o wyborze wykonawcy strony internetowej, pobierz nasz e-book.

Po analizie wszystkich dostępnych opcji oraz porównaniu u wykonawców: dotychczasowych realizacji, sposobu wdrożeniu, wykorzystywanego systemu CMS, doświadczenia, jak też zwróceniu uwagi na zapisy w umowie, Asia podejmie decyzję odnośnie rozpoczęcia współpracy z agencją interaktywną. Na spotkaniu konsultacyjnym przekaże swoje pomysły oraz przemyślenia dotyczące przyszłej strony firmy.

Uporządkowanie analityki – wdrożenie GA4 (w tym śledzenia konwersji)

W momencie otrzymania swojej nowej strony internetowej, która będzie dla niej niezwykle ważnym elementem strategii, Asia będzie musiała zadbać także o kwestie analityczne. Zdając sobie sprawę z tego, że powinna na bieżąco śledzić zachowania swoich klientów na stronie, aby stale ją udoskonalać, przejdzie do istotnego zadania.Na początku będzie chciała zająć się wdrożeniem GA4 (opisanym przez nas szerzej w artykule). Google Analytics 4 to nowa usługa, którą Google wprowadza od 1 lipca 2023 roku, zastępując stosowaną wcześniej Uniwersal Analytics. Dzięki GA4 Asia będzie mogła: zbierać dane z różnych platform, takich jak strony internetowe i aplikacje mobilne, wprowadzić pomiar zdarzeń, śledzić konkretne działania użytkowników, takich jak kliknięcie przycisku lub zapisanie się na newsletter; badać relacje z nowymi klientami, raportować i prowadzić rozszerzone analizy na stronie firmy.Asia wie także, że procesy analityczne przeprowadzane w sposób profesjonalny składają się z różnych etapów, które są dostosowane do zakresu działań danej firmy, jej branży oraz sposobów promocji w sieci. Każda z faz wykorzystuje różne narzędzia analityczne.Dlatego poza narzędziami takimi jak Google Analytics planuje skorzystać także z Google Optimize (do przeprowadzania testów A/B) oraz Hotjar (do analizowania zachowania użytkowników), aby na bieżąco wprowadzać ewentualne poprawki w strategii marketingowej działania firmy.

Wystartuj z Firmą#1 - strategia marketingowa

Rozpoczęcie działań promocyjnych marketingu internetowego

  1. SEO
    Po zrealizowaniu części działań wstępnych z działającą stroną internetową, Asia będzie chciała zgodnie ze swoim planem marketingowym jak najszybciej ją wypromować, aby uzyskać dostęp do jak największej ilości nowych klientów na początku własnej działalności. Z tego powodu musi zadbać o SEO. Zamieszczając na swojej witrynie nowe treści, koniecznie musi zadbać o pomiar ruchu na stronie. Może wykorzystać do tego m.in.: Google Search Console, Semstorm, Senuto czy Ahrefs. Konieczne jest też zadbanie o content oraz link building.

    • Content building (tworzenie treści) to proces tworzenia wartościowych i interesujących treści, które mają na celu przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie nowych klientów. Może obejmować tworzenie artykułów o nowościach w architekturze, postów na blogu czy filmów realizacyjnych, które Asia będzie chciała zamieścić na swojej stronie. Celem content buildingu jest zwiększenie widoczności strony firmy w wynikach wyszukiwania fraz tematycznych związanych z branżą i problemów potencjalnych użytkowników. Poza tym content building ma wpływ także na zasięg marki, wzmocnienie jej pozycji w branży oraz budowanie zaangażowania i lojalności klientów w marketingu online.
    • Link building to proces zdobywania linków prowadzących do strony internetowej. Jest istotny, ponieważ wyszukiwarki internetowe uznają linki jako wskazówki od innych stron, które uważają daną witrynę za godną polecenia. Im więcej wartościowych linków prowadzących do strony, tym większe szanse na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Asia może realizować tę strategię za pomocą określonych działań, np.: linkowania wewnętrznego (np. między swoimi artykułami na stronie), pisania artykułów sponsorowanych dla innych serwisów tematycznych, które będą odsyłać do strony Asi. Może także kupować linki w innych serwisach, np. LinkHouse, WhitePress, jak też prowadzić outreach marketing – współpracować z osobami czy organizacjami działającymi w branży architektonicznej lub mającymi na nią wpływ.
  2. Social Media marketing
    Asia będzie opierała swoją strategię na czymś więcej niż stronie internetowej – nie da rady odpowiednio rozpromować swojej nowej firmy bez social media marketingu. Dlatego zamierza wykorzystywać różne platformy społecznościowe, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej i budować zaangażowanie klientów poprzez odpowiedni plan komunikacji. Ma spory wybór jeśli chodzi o wybór platform, na których chce zaistnieć. Na początku zamierza zacząć od konta firmowe na LinkedInie, Facebooku oraz Instagramie, odrzucając platformy takie jak np. TikTok czy YouTube.Strategia social media marketingu będzie obejmowała u Asi tworzenie ciekawych treści, takich jak zdjęcia, filmy, infografiki itp., które zbudują pozytywny wizerunek, przyciągną uwagę jej użytkowników i zachęcą ich do interakcji z nową marką firmy architektonicznej. Asia zadziała w tym przypadku według wdrożenia strategii, która tyczy się tylko i wyłącznie social media marketingu. Określi w niej preferencje swojej grupy docelowe; treści dostosuje do ich potrzeb oraz zainteresowań i zaznaczy wybrany tone of voice.
  3. Kampanie PPC w Google Ads i remarketing w Facebook Ads
    Posiadając już media społecznościowe swojej firmy, Asia będzie chciała ruszyć z kampaniami PPC (Pay Per Click) w Google Ads. Polegają one na wyświetlaniu płatnych reklam na stronie wyników wyszukiwania Google. Dzięki nim Asia będzie mogła wybierać budżet swojej kampanii, jak też słowa kluczowe, na których miałyby wyświetlać się jej reklamy. W realizacji strategii własnej firmy architektonicznej kampanie PPC pozwolą właścicielce na precyzyjne targetowanie użytkowników i efektywnie zwiększanie ruchu na jej stronie internetowej.Kolejnym z celów firmy Asi jest rozpoczęcie remarketingu w Meta Ads. Jest to dobra strategia zwiększająca konwersję, w której reklamy są wyświetlane użytkownikom, którzy już odwiedzili jej stronę internetową. Dzięki temu będzie mogła dotrzeć do osób, które już o niej słyszały i poprzez „przypomnienie” o marce będą bardziej skłonne do zdecydowania się na usługi architektoniczne w wykonaniu Asi. Remarketing w Meta Ads pozwala również na wykorzystanie list mailingowych oraz danych z Facebook Pixel do precyzyjnego targetowania użytkowników.
  4. Email marketing – przygotowanie wartościowej treści zachęcającej do dołączenia do newslettera
    Ostatnim etapem budowania strategii promocji swojej firmy w internecie Asia określa kampanię email marketingową. Polega ona na wysyłaniu newsletterów lub innych wiadomości email do potencjalnych i obecnych klientów w celu budowania ich relacji z marką, zwiększania zaangażowania i promowania usług.Strategia email marketingu może obejmować tworzenie ciekawych i wartościowych treści, takich jak informacje o nowych usługach, promocjach, wydarzeniach, a także przyjmować formę rozsyłania przydatnych poradników czy e-booków. Asia chce wykorzystać listy mailingowe, aby dostosować swoje treści do preferencji i potrzeb odbiorców, zbudować zaufanie oraz zwiększyć konwersję. Posłuży się do tego stworzonymi przez siebie poradnikami na temat dekoracji wnętrz w formie e-booka. Podczas prowadzenia kampanii mailingowej Asia będzie chciała skorzystać z narzędzi analitycznych, które mają stale monitorować wyniki jej działania. Dzięki danym zwrotnym dostosuje swoje podejście i działania marketingowe do zastanej sytuacji.

W kolejnych wpisach będziemy odpowiednio rozwijać każdy punkt będący częścią planu marketingowego Asi i przeprowadzimy Cię przez jej proces promocji firmy. Zainspiruj się historią Asi i rozwijaj własną firmę!

Sprawdź nasze wybrane realizacje stron internetowych

Posiadamy rozbudowane portfolio, które jest gwarancją wieloletniego doświadczenia